Annonsørinnhold:

Golf-familie med enda mer krydder å by på

Volkswagens facelift på Golf-modellene skal vekke enda større interesse hos kundene. Bli med på eksklusiv prøvekjøring!

Denne teksten er kommersiell markedsføring og inneholder annonselenker

Vi befinner oss på den spanske ferieøya Mallorca. Ikke for å ta sol og en deilig dukkert i Middelhavet.

Nei, her er det nemlig duket for eksklusiv prøvekjøring av en rekke nye Golf-modeller. På Mallorca ble hele «førsterekka» presentert, modeller som er svært attraktive for de aller fleste nordmenn.

Vi stiftet nærmere bekjentskap med alt fra nye e-Golf til en fullblods Golf R, som alle fikk muligheten til å levere varene og vise hva de er gode for på solvarm spansk asfalt.

e-Golf

Etter at Volkswagen lanserte sin første helelektriske variant av den norske folkebilen i 2014, har publikum ventet spent på neste steg.  For nå har nye e-Golf hele 21 hestekrefter og 20 newtonmeter mer å by på. En økning fra 115 til 136 hestekrefter og fra 270 til 290 newtonmeter merkes godt gjennom hele akselerasjonskurven.

I stedet for at det går kvikt «bare» til rundt 60 km/t, kan vi konstatere etter årets første prøvekjøring at bilen sparker godt fra seg opp til de maksimale hastighetene av hva som er tillatt i Norge. Det gjør seg fint i akselerasjonsfeltet ut på motorveien.

Men den aller viktigste utviklingen, det er selvfølgelig rekkevidden, som nå er økt med hele 50 prosent - fra cirka 200 kilometer til 300 kilometer. Og rekkevidden stod seg godt på prøvekjøringen på Mallorca.

Utifra estimert forbruk vi gjorde på den 90 kilometer lange sløyfa, med vanlig folkelig bruk av av klimaanlegg og uten spesielt fokus på superøkonomisk kjøring, så kunne vi regne ut en reell rekkevidde på 240 kilometer. Slettes ikke stort avvik fra oppgitt rekkevidde til reell rekkevidde i forhold til hva brukerne er blitt vant til med dagens generasjon elbiler.

Bilen er åpen for bestilling fra kroner 311.200 hos Albjerk Bil Lier, hvor det også gis gode priser på utgående e-Golf Exclusive «silver edition»

E-GOLF OG GOLF GTE: Bensinhybriden til høyre har en hakket mer aggressiv front enn sitt helelektriske søsken.

Golf GTE

Den ladbare hybrid-profilen til Golf tilbyr den ultimate kombinasjonen av ektefølt kraft fra en turboladet 1,4-liter med 150 hestekrefter, og en helelektrisk motor på 102 hestekrefter, som sammen skaper en totalkraft på 204 hestekrefter.

Den elektriske rekkevidden er alene på 50 kilometer, mens du samlet med bensinmotoren kan dra bilen til en totalrekkevidde på 939 kilometer.

I tillegg til at GTE-modellen er ladbar, så lader den godt når strømmen er tom og bensinmotoren må brukes. Under en 68 kilometer lang test-trasé på Mallorca, fikk vi kjørt 42 kilometer på strøm og bare 26 kilometer måtte tilbakelegges med flytende drivstoff.

Kraften, og det lave tyngdepunktet som følge av batteripakka, gir bilen en ekstra sportslig dimensjon som lever opp til GT-beskrivelsen i navnet, samtidig som den effektive rekkevidden på el-kraft gjør at bilen fungerer vel så godt til småkjøring i byen og på veien til jobben - uten at du trenger å ha dårlig samvittighet for miljøet. 

Introtilbud på nye Golf GTE får du hos Albjerk Bil Lier fra kroner 356.800,- med rask levering i Drammen.

Golf GTI

Hvis vi kan kalle e-Golf for den fornuftige mammaen, og GTE for den «handye» og allsidige pappen, så kan vi vel si at GTI Performance er den lekne lillebroren i familien.

For er det nemlig en serie med Golf-produksjoner som Volkswagen ikke bare kan droppe fra samlebåndet, så er det GTI-utgaven - med en historikk som strekker seg helt tilbake til 70-tallet.

De firkantede mønstrene i setet er beholdt, det samme er den ruglete girkula i fullverdig golfball-stil, og lekenheten og hissigheten vil aldri vike fra hva som er selve GTI-varemerket.

Nå har den i tillegg få smått utrolige 245 hestekrefter under panseret, og med driftkraften på framhjulene så er dette en hissig liten rakker som jobber godt for å ta deg raskt og effektivt uten å nøle nevneverdig på gassresponsen. Samtidig gir bilen deg følelsen av en ultra-ekte Golf, en følelse du skal ha uansett hvilken Golf-modell du kjører.

Vi prøvekjørte GTI Performance i god gammel stil i tre-dørs-variant med manuelt gir, men her i Norge leveres selvfølgelig GTI også med DSG-girkassen. Prisen starter på 438.800,- for manuelt gir og 449.800,- med DSG-kasse levert i Drammen.

GOLF R: Testkjøringen ble lagt til bane istedenfor landeveien for at bilens egenskaper skulle komme til sin rett.

Golf R

Dette er den robuste storebroren til GTI, som til syvende og sist slår knockout på det aller meste. Etter at Volkswagen sløyfet R32-begrepet fra femmer-generasjonen, er R-en bare blitt tøffere og tøffere siden sekser-generasjonen, noe vi fikk oppleve på Circuit Mallorca.

310 hestekrefter og 400 newtonmeter, fordelt på alle hjørnene av bilen via et meget pålitelig 4Motion-system, gjør at denne bilen tar deg rundt hver eneste krik og krok, og ut igjen på strekkene i en voldsom kraft som aldri før er levert fra samlebåndet med R-emblemet i grillen.

Samtidig går ikke Golf ut av sine proporsjoner, selv om bilens konkurrenter blir i et helt annet segment. Grunndesign på eksteriør og interiør og plassutnyttelse er helt på linje med hvilken som helst tre- eller femdørs utgave av Golf, og med riktig modus og en fintfølende høyrefot, gjør det Golf R til en vel så praktisk familiebil i det daglige, som den racerbilen den er ute på banen.

Verre blir det heller ikke av at R også leveres i stasjonsvognutgave, med eksakt samme krefter og kjøreegenskaper som finnes i kombiutgaven. Golf R er også Volkswagens prisvinner med det nye avgiftssystemet, hvor prisen nå for den råeste Golf-en er nede på 564.400,- kroner, hvilket er nærmere 60.000,- lavere enn før.

Hva ellers?

Generelt med 2017-modellene til Volkswagen Golf, så er det interiørmessig i utgangspunktet små finesser og lite radikale endringer, og den mest merkbare er kanskje den mest praktiske også.

Bilene kan nå leveres med heldigitalt dashbord som gir en rekke muligheter til å modifisere displayet med akkurat den informasjonen du trenger. I tillegg kan du få helt opp til 9,2 tommers touch-skjerm i midtkonsollen, med en rekke valgmuligheter - og selvfølgelig er det tilrettelagt for de praktiske mobilfunksjonene Apple CarPlay, MirrorLink og Android Auto.

Det mest praktiske vi opplevde under prøvekjøringen, var å ha navigasjonssystemet integrert i det digitale displayet mellom speedometer og turteller, hvilket gir rom for mer annen skreddersydd informasjon på midtkonsollen - og vice versa. Alt er enkelt og greit opp til deg.

Eksteriørmessig har heller ikke bilene de store radikale forandringene til at det er en facelift, men nye løsninger og design på led-pærene, samt litt annen utforming på støtfangerne, gjør at den detaljorienterte vil oppdage de små kosmetiske finessene på 2017-modellene. Ellers er det klassiske designet fra syver-utgavene beholdt i sin helhet.

Samtlige modeller er nå åpne for bestilling hos Albjerk Bil Lier
Powered by Labrador CMS