ANNONSØRINNHOLD

Hvordan norske streetwear-trender utvikler seg i år

Denne teksten er kommersiell markedsføring og inneholder annonselenker.

Streetwear, eller gatemote som vi godt kan kalle det, er en internasjonal trend som etter hvert også er godt forankret i norsk mote. Mangenorske moteskapere og designere jobber innen feltet, som stadig er i forandring. Her ser vi nærmere på det som er på vei inn i 2025.

Gjensidig påvirkning mellom internasjonale og særnorske trender

Streetwear vokste ut fra ungdomsmiljøer og subkulturer allerede på 1990-tallet. Moteskapere var tidlig ute og videreutviklet sine særegenheter til mote for en videre krets. Dette gjorde raskt furore i Norge hvor vi vel alltid har hatt sans for det som oppstår nedenfra, på en måte.

Lokale designere og merkevarer innen mote tok tak i dette utgangspunktet og skapte egne kolleksjoner av gatemote. Det har slått an både her hjemme og utenlands. Norske kolleksjoner av streetwear blir kommentert i internasjonale motemagasiner og har følgelig hatt en viss suksess.

Ropet fra villmarken – hvor gatemote møter friluftslivet

Naturen har alltid vært en del av folks liv i Norge. Det gjelder også for de mest urbane miljøer. I de relativt små byene vi har her i landet, er det aldri langt til et sted med frisk luft og uberørt skog eller fjell. Store som små går tur i helgene. Det påvirker selvfølgelig også hvilke klær som selges. Tøy egnet for korte og lengre turer og for all slags vær er god butikk i Norge.

Om klærne er behagelige å gå med og samtidig slitesterke og kan brukes året rundt, så er ikke det et dårlig salgsargument. Disse praktiske fordelene er ikke lenger noen hindring for at de også kan skape gode visuelle uttrykk og danne mote. Friluftsmote er for lengst et etablert begrep.

Også de som sverger til gatemote går turer, eller i det minste beveger seg utendørs på dager med regn og sludd. Da finner de fritidsklær som matcher sine vanlige antrekk. Med god smak og fargerik fantasi skaper de inspirasjon for nye plagg som kombinerer det beste fra de to verdener.

Dette fenomenet har også blitt betegnet som en urbane fjellklær-estetikk. Ledende på dette området er merker som Norwegian Rain, Holzweiler og Amundsen Sports. Alle disse kombinerer bevisst funksjon og mote. Det er noe av grunnen til at vi ser praktiske anorakker, fleece og vanntette sko som en del av bybildet. Særlig i byer som Oslo, Bergen og Stavanger skjer dette hyppigere og hyppigere.

Bærekraft og gjenbruk

Det skal mye til for at det stadig sterkere kravet om bærekraft ikke også skulle nå moteindustrien.

Miljøbevegelsens mantra om gjenbruk er kanskje tatt sterkere i Norge enn andre steder. Kanskje har det også å gjøre med at klær er forholdsvis dyrt i Norge og at mange har fått dårligere råd det siste året.

Kjøp av bruktklær har vel alltid vært populært i mange kretser, med de mange loppemarkedene og bruktbutikker som Fretex.

Det nye er kanskje at flere og flere saumfarer slike steder på jakt etter spennende plagg som de kombinerer med sitt eget personlige uttrykk. Sitter du på en gammel patagoniajakke, noen retro adidassko eller ei 90-talls Caharttbukse kan det godt hende du får godt betalt på Finn.no.

Eller er det mange plagg som fungerer som retro-inspirert gatemote. Et par adidas samba joggesko kan eksempelvis godt komplettere din gateuniform.

Det skulle vel bare mangle at dette ikke også ble en del av gatemoten. Norske merker bruker i større grad enn tidligere resirkulerte materialer i sin produksjon og satser mer på tidløse kolleksjoner.

En representant for dette er Holzweiler som bevisst satser på en kombinasjon av kvalitet, overholdelse av etiske normer og transparens. Norwegian Rain på sin side har opprettet et produksjonssystem der hvert plagg produseres på bestilling. Slik vil man minske overproduksjon og redusere avfall.

Kjønnsnøytralt og inkluderende

Streetwear har vel alltid vært preget av bruk av klær på tvers av kjønnsgrensene. Spesielt har unge kvinner stått for stilfull bruk av plagg som i utgangspunktet er designet for menn.

Dette har også forsterket seg de senere årene med mer flytende kjønnsgrenser også i motebildet generelt. Det er unisex som gjelder, med klær som er beregnet for alle. Mangfold gjelder også i motebransjen.

I streetwear ser vi dette i form av store funksjonelle jakker, bukser med brede ben og tunge støvler til kvinner. Motsatt er det mange plagg med tradisjonelt feminine uttrykk som lages for menn.

Slik er også norsk gatemote med på å utfordre tradisjonelle kjønnsnormer.

Både etablerte norske merker og nykommere får oppmerksomhet internasjonalt

I 2025 har vi sett en økning av norske streetwear-merker og unge designere som satser på lokal identitet. Det er egne merkevarer ikledd norsk estetikk, som samtidig bevarer gatemote-preget.

Norske merker som trekkes fram i internasjonale motemagasiner og nettsteder inkluderer Livid Jeans i Trondheim og Varsity Headwear, sammen med nykommere som Forèt og Envelope 1976. I utlandet brukes ofte ordet «skandinavisk minimalisme».

Hva skjer i sosiale medier?

Sosiale medier er fortsatt på mange måter toneangivende for gatemoten. Tiktok og Instagram holder koken.

For gatemoten er det imidlertid ikke de aller største influenserne som er toneangivende. Mindre og mer nisjerettede profiler med personlighet og en klar stemme i samfunns- og kulturdebatten er vel så viktige. Det klesuttrykket de velger er på mange måter definert ut fra den øvrige profilen deres. Slik er Instagram med på å både støtte opp eksisterende trender og inspirere til nye.

Herfra har det også oppstått mikrotrender som gorpcore (estetikk i forbindelse med funksjonelle fritidsklær), blokcore ( uttrykk fra arbeiderklassen) og post-norncore. Disse brukes også ofte som et utgangspunkt for å skape en egen stil.

Gatemote og musikk

Det er ingen mote uten musikk. Eller omvendt. Og vi tør si det gjelder spesielt for streetwear i Norge. Med musikkformer som elektronika, hiphop og rap følger det også bestemte klesstiler som både er inspirert av, og inspirerer, gatemote. Det legges merke til hva artister som Arif, Kamelen, Musti og Undergrunn har på seg når de står på scenen. Dette er stilikoner som gjerne blander high-end streetwear med så vel vintage som lokale merker og sportstøy. God musikk gir gjenklang i store miljøer og det samme gjør de klærne man fremfører den i.

Vi ser også yngre motedesignere som aktivt går inn i samarbeid med artister og kunstnere for å finne nye og mer originale retninger for arbeidet sitt. Det resulterer ofte i ungdommelige kreasjoner innen gatemote, men gjerne med et litt raffinert preg.

Gatekultur fortsatt det sentrale

Streetwear beveger seg ofte tilbake til sin opprinnelse. Fremdeles er ungdommelige miljøer rundt skating, graffiti og tilknyttede skapende grupper som kommer opp med nye ideer, hvor oppmerksomme moteskaper kan snappe dem opp og bruke dem i egne kreasjoner.

Skateparken på Voldsløkka i Oslo er en slik arena for unge som ønsker å uttrykke seg gjennom triks og klær.

Slik får norsk streetwear en mer naturlig og autentisk utvikling. Den blir ikke bare skapt på skrivebordet eller kopiert fra utlandet.

Kort oppsummert

Norsk gatemote er i skuddet, også internasjonalt. Nye merker vokser frem og unge moteskapere kommer stadig med nye impulser.

Særtrekkene for norsk streetwear i år er kombinasjoner mellom slitesterke friluftsklær og typisk gatemote. Gjenbrukstrenden gjør seg også gjeldende, både for produsenter og brukere.

Powered by Labrador CMS